همسران و اولاد امام رضا(ع)

همسر حضرت رضا(ع) ابتدا ام ولده بوده که مادر امام جواد(ع) است.

مرحوم کلینی می نویسد نام مادر امام جواد (ع) سبیکه و بگفته برخی خیزران بوده که از خاندان ماریه مادر ابراهیم فرزند پیغمبر(ع) بوده است.

اولاد آن حضرت ظاهرا منحصر بوجود امام محمد تقی حضرت جوادالائمه بوده است.

ولی به نقل صاحب منتخب التواریخ حمدالله مستوفی در تاریخ گزیده می نویسد که شاهزاده حسین که در قزوین مدفون است از فرزندان امام رضا (ع) است همچنین محدث قمی در کتاب خود بنام فوائد الرضویه روایتی از فاطمه دختر حضرت رضا(ع) در فضیلت شیعیان علی(ع) نقل کرده است.

ممکن است شاهزاده حسین و فاطمه در زمان حیات خود امام فوت کرده باشند و شاید هم شاهزاده حسین از اولاد امام جواد (ع) باشد اما آنچه مسلم است و شیخ مفید نیز به آن اشاره کرده است وقتی حضرت رضا(ع) از دنیا رفت سراغ نداریم که فرزندی جز حضرت جواد (ع) که در هنگام وفات پدر هفت سال و چند ماهه بوده داشته باشد.

مأمون پس از انتصاب حضرت رضا(ع) بمقام ولیعهدی بنا به اقتضای سیاست خویش دختر خود(بنا بعقیده بعضی خواهر خود) ام حبیب را بحضرت تزویج کرد و دختر دیگرش را نیز که ام الفضل نام داشت برای امام جواد (ع) نامزد نمود.

شکی نیست که ام حبیب نقش جاسوسه را در خانه حضرت رضا(ع) داشته و خواهرش ام الفضل هم که زوجه امام جواد (ع) بود بدستور عمویش معتصم شوهرش را مسموم نمود.

منبع:همسران وفرزندان امام رضا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 25 بهمن 1393برچسب:, | 18:55 | نویسنده : لیلاریاحی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پارس لینک